24/08/2010

Každá věc má svůj příběh. QR kód je všechny zaznamená.

Všechno na světe generuje nějaká data (nebo by potenciálně mohlo), ale dosud neexistoval způsob, jak tyto informace spolehlivě uchovávat a systematizovat. Každá čajová konvice, rodinné obrazy a tisíce dalších předmětů mají svou historii, svůj příběh a hodnotu – především pro toho, komu patří, patřily nebo v budoucnosti patřit budou. Představte si, že si v obchodě kupujete starožitnou cukřenku a můžete se ihned a jednoduše dozvědět její příběh nebo se probíráte obrázky svých dětí a drobný odkaz vás navede na krátké video ze dne, kdy je namalovaly. Zdá se vám to báječné a chcete si to zkusit?

Projekt TOTeM - Tales of Things and Electronic Memory - vám s tím pomůže. TOTeM má blízko k předpovědím budoucího technologického vývoje: The Internet of Things, který představuje propojení různých předmětů, služeb a informačních kanálů do velké databáze, schopné vyhodnocovat a třídit data tak, aby koncový uživatel měl k dispozici vždy relevantní a nejnovější informace.

Smyslem TOTeM platformy je pomocí mobilních technologií a webu 2.0 umožnit uživatelům uchovávat a sdílet své osobní vzpomínky. Po registraci získáte QR kódy, které můžete nalepit na cokoliv chcete, a to, co by si měla příslušná věc nebo místo „pamatovat“, jednoduše uvedete do odkazu, který vám tento kód poskytne. Cílem je vytvořit interaktivní databázi objektů, míst a jejich jedinečných příběhů, které se mohou rozvíjet v čase. To z TOTeM vytváří pozoruhodný nástroj k uchovávání osobních vzpomínek nebo stopování historie jakýchkoli předmětů.



QR kódy byly do nedávna spíše technologickým výstřelkem, ale začínají se objevovat čím dál tím častěji: na zboží v obchodech, na plakátech, v časopisech, na jízdenkách atp. Možná jste zaznamenali i bill-board značky Calvin Klein - obrovský QR kód s necenzurovanou verzí ostřejšího reklamního spotu. S vývojem technologií můžeme předpokládat, že se začnou QR kódy používat masově a při zcela běžných každodenních činnostech, jako jsou nakupování nebo orientace ve městě. Možná stačí jen poskytnout tu správnou pobídku a příležitost je začít používat.

Přibližně před půl rokem jsme klientovi navrhli projekt zaměřený na mobilní internet, ve kterém QR kódy a sdílení v rámci sítě hrály hlavní roli. Naše návrhy se nezrealizovaly, což je škoda především na straně klienta, protože je vidět, že tato technologie má potenciál. Pokud klienti prodávají moderní technologie, neměli by se je bát i používat. Stejně tak by měli občas dát na rady své agentury, myslíme to s nimi dobře. Jsme rádi, že v mobilní soutěži, kterou realizujeme pro zářijový Social Media Summit, si QR kódy už své místo našly.

V době, kdy fotoaparát a připojení k síti bude mít brzo v mobilu už opravdu každý, se není čeho bát. Technologická bariéra není hlavní problém. Důležité je přinést a srozumitelně představit něco nového, a samozřejmě poskytnout takovou službu, kvůli které se všichni vrhnou na používání QR kódů hned a s radostí. 

No comments: