11/01/2011

Je začátek ledna, stejně jako před rokem dvěma třemi

Jeden rok je za námi a další před námi. A stejně jako všechny předchozí si i tento zaslouží malou rekapitulaci a ocenění toho, co opravdu stálo za to.

Připravili jsme si pro vás seznam několika kampaní, které nám minulý rok zkřížily cestu a které jsme si na rozdíl od jiných zapamatovali. Chceme je ocenit za jejich přínos pro dobro digitálního světa, některé na poli geniálního nápadu a skvělé exekuce, jiné třeba za opravdu promyšlenou integrovanou strategii. Ocenění si zaslouží zajisté i mnoho dalších kampaní, my jsme si pro vás připravili ty následující.


Brána do jiného světa

V kampani Orange Balloonacy si prosím povšimněte jednoho jednoduchého faktu: kampaň nerespektuje vyhrazený prostor, právě naopak. Rozšiřuje se jako mor a prostor si tvaruje podle sebe. A jde na to správně, byla by přece škoda nechávat ladem všechny ty široširé pláně internetu.
Cílem bylo sbírat balónky, skrz které jste se dostávali na další a další stránky, díky nimž jste získali přístup k drobným hrám a dalším obsahům. Jde o trošku časově náročnější koncept, takže (pouhých) 46 000 uživatelů je vlastně úspěch. 




Chyceno do sociálních sítí 
O kampani Old Spice Guy jste asi už párkrát slyšeli, ale na druhou stranu, zvládli to opravdu na výbornou, takže si zde své místo určitě zaslouží. Tato kampaň se stala legendou, na kterou v návaznosti odkázalo hned několik dalších, například maňásci ze Sezamové ulice nebo jedna americká knihovna.



Z toho, jak povedená je další kampaň, nám jde mráz po zádech. Hezký příklad dobře fungující mediální kreativity. Chatroulette: The Last Exorcism Campaign!


Interakce po miliontépáté 
Interaktivní je kde co, i odpověď na pozdrav ráno u snídaně. Pravým uměním je se zapovídat. Přiznejte si, kolikrát jste si zkusili, co všechno tento medvěd dokáže? 



Pokud vás medvěd v něčem zklamal, měli jste možnost zkusit Davida z projektu David on demand. Celkem přes 20 000 uživatelů Twitteru a Facebooku si zažádalo o nějakou tu drobnost – vyrazit na bungeejumping, nechat se ostříhat (nehezky), potetovat se (nehezky) a podobně. David přežil a získal vytouženou vstupenku na festival v Cannes, kvůli které vše podstoupil. 



On-line v off-linu
Dalším zajímavým prvkem je, když se on-line principy přesunou do reality. Víc než večírek Coca-Cola village se nám líbil Facepark. A upřímně doufáme, že něco podobného zorganizujeme jednou i u nás. Prožitky z podobných akcí jsou přece jen o něco živější než z těch na internetu.
Celá kampaň Be Stupid pro značku Diesel je tak trochu on-line v off-linu. Kromě dobrého zásahu do cílové skupiny bychom chtěli vyzdvihnout i odvahu zpracování. Tak don’t be stupid, be (like) Diesel!


Vyšší princip 
Dalším způsobem, jak zaujmout, je vložit do kampaně nějaký vyšší princip. Může se to zdát skoro jako triviální požadavek, ale tolik toho děláme jen tak, že je skvělé, když má něco smysl, a nejen pro vás osobně. Tak, jako to je právě v kampani Chalkbot pro Nike a Livestrong Foundation. 



Věděli jste, že z rychlosti mluvení telefonních operátorů lze statisticky určit, jak velké je město, ze kterého volají, kolik v něm přibližně žije obyvatel, do kolika knihoven si chodí pro své knížky nebo jak pestrý je jejich noční život? Něco nás na tom lidstvu fascinuje. Na neuchopitelnosti našich životů staví projekt Life in a Day.

Krása 
Dívali jsme se na to několikrát za sebou. A proč? Protože je to krásné, jemné, půvabné, něžné, sexy. Super sexy. Navíc je to edukativní a vůbec. Takže až jednou uvidíte podobnou slečnu válet se jen tak bezprizorně vedle růžového telefonu, nezapomeňte, že je třeba nejprve zhodnotit situaci, porozhlédnout se po možném nebezpěčí a dále postupovat podle návodu. Díky Fortnight lingerie!



Levně a geniálně 
Všichni víme, co je SEO, ale jen málokdo ví, jak jej DOOPRAVDY použít. Zkuste se vygooglit, třeba vám chce někdo něco sdělit. Google Job Experiment.


Kampaň jako řemen 
Už je to tak, kam čert nemůže, tam pošle virál. Mezi jeho příjemné vlastnosti totiž patří, že jednak nemusí být tak drahý, ale především, že se může dostat do míst (médií), o kterých se vám ani nesnilo. Někdy stačí opravdu jen dobrý nápad a chytré dopracování. Mnoho virálů zbytečně končí na jednom videu, přitom nápad můžete rozvést i do dalších médií. A pak, když vás Ježíš miluje stejně jako Kit-kat, nemáte co ztratit. 



Stejný, dokonce jednodušší princip použila vegetariánská restaurace Flimé, která, hezky za syrova, rozšířila zprávu o svém otevření do celého světa.


Virály 
Virální spoty na sýry Panda jsme si nemohli dovolit nezařadit. Chápejte, never say never to Panda!


Dobrý nápad 
Speciální projekce v kině od společnosti BMW stojí na okraji digitálního marketingu, ale i tak jsme ji zařadili, především pro její netradiční přístup ke sdělení. 



Dalším nepřehlédnutelným nápadem pro nás byla kampaň More than you imagine od HBO. Body si zaslouží především za nápad, promakanou exekuci a integraci do různých mediálních kanálů, navíc se skvělými výsledky: 70 % uživatelů doporučilo kampaň svým přátelům a vnímání značky HBO jako inovativní vzrostlo o 30 %! Podívejte se i na trailer k filmu Imagine, který vznikl poskládáním všech příběhů dohromady.




Všimli jste si, že tu není žádná česká produkce, nebo nějaký ten oblíbený flash mob? A víte proč? Pokud ano, zašlete své odpovědi Kláře. Pro první 3 soutěžící se správnou odpovědí jsme si připravili raroží pírko. Nápovědu najdete zde.

No comments: