24/01/2011

Vážně máte pocit, že nevíme co s QR kódy?

Ano, je to takové zdlouhavé téma – QR kódy, mobilní tagy: ano či ne? A pokud ano, tak co přesně s nimi? Vnitřní rozpolcenost vám možná pomůže vyřešit nedávno uveřejněná zpráva od společnosti PSFK, která se zabývá sociologickými průzkumy v médiích a obchodu a mapováním trendů v těchto oblastech. Tato zpráva ilustruje na různých projektech, jaký potenciál QR kódy/MS tagy a jednoduché čárové kódy mají. 

Studie se zabývá několika oblastmi využívání kódů: získáváním pozornosti, shromažďováním informací a využitím kódů před nákupem a po něm. 

Mezi oblíbené způsoby, jak využít mobilní tagy, patří například soutěž o produkty v časopisech. Uživatele baví především skupinové akce a soutěže, třeba jako byla ta v Central parku (NYC)

Asi nikoho nepřekvapí, že QR kódy mohou být velmi užitečné při cestování nebo k získávání drobných informací, plánků a podobně. Informační a orientační tabule s mobilními tagy jsou například rozeseté po celém Turíně. Jejich nespornou výhodou oproti běžným tabulím je, že se snadno přizpůsobí aktuálnímu dění ve městě a aktualizace obsahu není tak náročná. 

Mezi zdařilé projekty patří třeba i ten od cestovní kanceláře Sunny. Jejich tisková nabídka byla doplněna o kód, který vedl na web s rozcestníkem na kamery snímající pláže vybraných letovisek. Pokud ujíždíte na pořadu Panorama, jistě pochopíte kouzlo takové reklamy. Další kousek, který nás zaujal, je vlastně zcela jednoduchý: QRkódová dopisní známka. Taková „předpotopní“ věc, jako je tištěná známka, může nakonec obsahovat například link s videem nebo textem a uživatelé se tak mohou pohodlně dozvědět o krásách a zajímavostech příslušné země. To samé platí pro obyčejné plakáty. Ty mohou obsahovat dodatečné informace, například hudební skupina jej může snadno obohatit o několik písní nebo záznam z předešlého koncertu. 

Mobilní tagy jednoduše obohacují standardní tiskový formát o video nebo interaktivní obsah a umožňují tak uživatelům získat více informací, takzvaný insight. V případě QR kódu u domu na prodej to platí doslova, pokud do něj vložíte například videoprohlídku interiéru. Užitečné mohou být i návody, ať už jde o sestavování nábytku nebo video instruktáž na používání fitness vybavení v parku. 



Dodatečné informace ukryté v kódech jsou už docela běžnou součástí obalů produktů. Mohou se ovšem lišit v tom, jak hodnotné informace obsahují. U potravin se nabízí jejich původ, způsob zpracování, dodatečné informace o značce nebo nutriční hodnoty produktu. Nemusí jít ale jen o přehled kalorií, například platforma Shopwell.com umožňuje uživatelům vytvořit si vlastní profil a nastavit své stravovací požadavky. Vyhodnocení potravin je následně sestaveno přímo na základě tohoto osobního výběru. 

Zpráva obsahuje také projekt Tales of Things, elektronickou schránku na vzpomínky, o kterém jsme se nedávno také trochu rozepsali. Na principu komunity funguje i platforma, na které mohou uživatelé hodnotit jednotlivá vína nebo si nechat poradit od dalších gurmánů. Prostor jim poskytne QR kód přímo na láhvi. 

V poslední části – akci v rámci prodeje a postprodeje – jsou zajímavé třeba platební systémy přes QR kód, díky kterým můžete jednoduše zaplatit on-line a vykašlat se na frontu zákazníků u kasy. Stejně tak lze přes mobilní kódy platit hry, lístky, v podstatě cokoliv. Ve spojení se soutěží nebo slevou tak můžete uživatele příjemným způsobem naučit používat mobilní tagy. Nemusíte být ani velká korporace s kampaní za milióny, například kadeřnický salón ve Washingtonu D.C. si výlohu polepil QR kódy, které obsahovaly buď videa s ukázkami jejich práce nebo kupóny na speciální slevy. 

Zdroj: PSFK
Tak si to trochu shrneme. Kromě nespočtu možností, jak kreativně využít mobilní tagy, patří mezi jejich výhody i snadný monitoring a aktualizace obsahů. Navíc, mobilní tagy nemusí být jen černobílé kostkované čtverce, mohou se barevně i tvarově přizpůsobit potřebám značky nebo kampaně. 

Tak co, měníte názor? Možná je to jen otázka času, ale někde se začít musí. Mobilní tagy mají potenciál, tak nečekejte, až jej využijí ostatní.
 

No comments: