29/04/2011

Hon na lajky

Každý chce facebookovou stránku, která jen kvete a je ku prospěchu značce/projektu, a to nejen on-line. To dá rozum. Dost společností se orientuje na počet fanoušků a vytváří si na stránce databázi možných dárců vztyčených palců, případně nějakého toho komentáře. Nepřemýšlí, proč tam uživatelé přišli a proč by tam měli zůstat. Má ale tento intenzivní sběr lajkerů cenu? A kolik stojí kilo prvotřídní fanouškovské lásky?

Za stránku na Facebooku sice nemusíte platit, ale pokud chcete, aby šlapala, tak je docela náročnou investicí.

Acta non verba
Je dobré si ujasnit, co od své stránky čekáte. Budování povědomí o značce? Správná komunikace a hodně fanoušků mohou vygenerovat solidní zásah vaším dobrým jménem. Facebookové algoritmy ovšem pro každého fanouška pečlivě vyhodnocují, co mu přednostně zobrazí, a o co podle jeho předchozí aktivity nejeví tolik zájmu. Neměřte tedy ani vy svůj zásah stejným metrem a buďte důslední. Někdy je také méně více. Ukazuje se, že komornější stránky vykazují více aktivity ve formě komentářů a vzkazů. Na rozrostlejších stránkách uživatelé spíše lajkují nebo se jen rozhlíží. Záleží na tom, jestli hledáte aktivní komunitu nebo masu tichých podporovatelů. Každé odvětví má dokonce své vlastní biorytmy chování fanoušků.To, jak budete koncipovat svou stránku, by mělo vycházet z podstaty vaší služby/produktu a posouvat ji dál. Proč by vás měli mít rádi? Dejte jim důvody a doložte je činy.

Asi máte i nějaké ty prodejní záměry. Potom si zkuste promyslet, kolik vás stojí údržba fanoušků a kolik % z nich se rozhodne pro nákup nebo může jinak ovlivnit vaše prodeje. Ve výsledku získáte číslo nebo % poměr toho, jak moc profitabilní je vaše facebooková stránka vzhledem k prodejům a případně podle toho upravit i její obsah. Jde o spojité nádoby, jedno s druhým velmi úzce souvisí.

Výpočet nákladů a zisků na fanouška / Thomas Baekdal

Sociální spirit jen tak nezměříme
Čísla, která vám vyjdou, berte ale hodně s rezervou. Spíš vám pomohou si uvědomit, co se vlastně na stránce ne/děje a jak se ne/vyvíjí váš plán. Sociální sítě jsou ideální nástroje pro budování značky a vztahu se zákazníky. Výsledků tohoto dlouhodobého procesu se ale (možná) dočkáte až za pár let, nebo někde úplně jinde a jinak. Měřit podobné ukazatele je také na delší lokte.

Zároveň se sociální buzz o vaší značce vůbec nemusí odehrávat právě na vaší stránce. Nejdůležitější výměny názorů probíhají mezi uživateli samotnými. A ty pod kontrolou nebudete mít nikdy, maximálně je budete z povzdálí sledovat. Profily na sociálních sítích jsou tedy jen malým výsekem toho, co se v on-line prostředí s vaší značkou opravdu děje.

Tak se dostáváme zpátky na začátek. Důvod, aby se o značce nebo produktu mluvilo, vniká off-line: ze zkušeností, názorů a postřehů uživatelů. Opět, acta non verba. Pokud z ohlasů vidíte, že produkt má značné rezervy, je lepší dopilovat produkt než se snažit přepilovat vaše fanoušky. Ti budou první, kteří si všimnou změny k lepšímu a tuto radostnou novinu rozhlásí do celého světa.  

No comments: