03/04/2013

Za novými kontakty do Thajska

Jaro do Prahy pořád ne a ne dorazit, a tak jsme pro trochu toho sluníčka vyslali tříčlenný tým do Thajska na reklamní festival Adfest. Na festivalu jsme se prezentovali na jednom z cca 20 stánků, které byly dobrou platformou pro navázání kontaktů a prezentaci naší práce. Nydrle jako agentura tam ale vlastně byla spíš doplněk - hlavní zaměření festivalu je produkce, postprodukce a mobilní aplikace. Michal Nýdrle, Client Service Directorka Pavla Dúbravská a John Daczický, Managing Director v postprodukčním studiu Avion strávili na Adfestu spolu s dalšími 1 400 účastníky tři dny a to nejzajímavější shrnuli ve (foto)reportu.



Adfest se koná v thajské Pattaye od roku 1988.

Město nejstaršího řemesla na světě hostilo v půlce března festival druhého nejstaršího řemesla na světě. Adfest v thajské Pattaye, jeden z největších kreativních festivalů Asie, to je mnoho širokých úsměvů, šikmých očí a mezinárodní porota plná zvučných jmen z regionu Asia/Pacific. Co se na evropských prezentacích Donalda Gunna asi nedozvíte je, že top agenturou region Asia/Pacifik je japonská Hakuhodo a top digital agenturou je Dentsu Tokyo&Fukuoka. Japonci o sobě říkají, že možná nejsou tak vynalézaví, ale za to jsou špičky v inovacích. Něco na tom bude, podívejte se na jejich internetové stránky.


Náš stánek je přichystaný.

Náš stánek je přichystaný z předchozího dne a tak je čas pozorovat okolí. Adfest oficiálně uvedla Japonka, jejíž angličtina mi připomněla pocit, který zřejmě zažíval Bill Murray v Lost in translation. Je ale tak milá a krásná, že jí to všichni delegáti jistě odpustí. Na Adfestu je z pohledu Středoevropana hodně znát kulturní rozdíl. Na ironii a sarkasmus tu nenarazíte. Thajci a Asiati obecně jsou velice přátelští a uctiví. To, že nás několikrát navštívil prezident festivalu a ptal se, jak akci hodnotíme, beru jako projev pohostinnosti, ale i toho, že to vše myslí opravdu vážně. Pokud někde zazněla kritika, bylo to oficiálně, nahlas, a vyznělo to spíše jako feedback – podnět, co příště zlepšit, aby se všichni posunuli dál.


Mezinárodní porota Asie/Pacifik byla plná zvučných jmen.

Mezinárodní porota Asie/Pacifik plná zvučných jmen. Kulturní odlišnost byla nepřehlédnutelná i při moderovaném rozhovoru s vybranými režiséry krátkých filmů z Japonska, Austrálie a Indie, kteří se přihlásili do soutěže Fabulous four. Mají úplně jiný přístup, filozofii, styl i dynamiku příběhu. Kulturní odkaz člověk promítá do všeho, co dělá, a tady v Asii je silná kulturní diverzita cítit na každém rohu. Vůbec to není špatné. Co mně překvapilo, bylo přímé hodnocení poroty vybraných filmů. Každý mladý režisér dostal před všemi na pódiu jasnou a upřímnou zpětnou vazbu, proč byl vybrán jeho kus, ale také na čem musí do příště zapracovat. Bravo! 


Yukio Nakayama z Dentsu prezentuje vybrané práce z festivalu The Cup.

Druhý den začínáme pozvolna a kreativní inspirací. Yukio Nakayama z Dentsu prezentuje vybrané práce z festivalu The Cup v Istanbulu. The Cup, založený Michaelem Conradem, je zajímavý tím, že se na něj dostanou jen ty práce, které již byly shortlistované na jednom ze čtyř uznaných festivalů. Některé práce již obletěly svět, některé se pak objeví při vyhlašování výsledků. Hrdinou, respektive hrdinkou dne, však byla Leigh Reyes,prezidentka a CCO filipínské Lowe. Leigh je máma, která si ráda hraje s technickými hračkami, a ve své přednášce se věnovala renesanci manuální práce. Není umění něco vymyslet, ale vyrobit to. A někdy právě technologické možnosti a jejich znalost jsou to první, co stojí u zrodu kreativní myšlenky. Lidé chtějí stejné věci - mají k tomu stejné důvody. To, jak těchto věcí dosahují, se ale mění. A tak by agentury měly obohatit své řady o „makery“, nejenom ty "idea". Pro inspiraci se podívejte na Makeymakey.com.


Matt Miller mluvil o svém festivalu AICP Next Awards. 

Američan Matt Miller sice ve své prezentaci mluvil o svém festivalu AICP Next awards, měl však obohacující vlastní názor. TV a online se nemají nahrazovat, ale dobrým spojením posouvat do netušených výsledků – viz třeba TV reklama Volskwagen/Darth Vader, jejíž prioritní uvedení online před vysíláním Superbowlu přinesl 15 milionů zhlédnutí, bez koruny utracené v médiích. Pro reference doporučuji jeho archiv, který je zdarma na aicp.com. Jeho poslední reference interaktivní multidimenzionální výstavy pro IBM Think jen vyvrací slova, že vše už bylo vymyšleno.


Panelová diskuse napříč asijskými trhy.

Důležitost spolupráce mezi agenturami a produkcemi a postprodukcemi – panelová diskuze napříč čtyřmi trhy (Japonsko, India, Hong Kong, Paris). Úzká spolupráce agentury s produkcí je klíčová. Skvělá reklama nevznikne bez nápadu, ani bez excelentní exekuce. Jeden příklad za všechny – CarltonDraught Beer/Beer Chase od Clemenger BBDO. Skvělý nápad, navíc natočený tak, že se celý sál ukuckával smíchy. A ano, klient zůstává klíčový.


Kolega Jun Okura z Japonska a naše úsměvy otvírají srdce každému. :) 

Networking, obhlídka vystavených prací, které jsme nestihli včera, monitoring služeb produkcí na ostatních stáncích. Tak tak to tady funguje. Kolega z Japonska a naše úsměvy otvírají srdce každému klientovi (no fakt!). Pocit, že pracujeme pro celý svět, byl skvělý.


Sice jsme neměli žádné entries, vidět jsme ale byli.

Sice jsme neměli žádné entries, vidět jsme ale byli. Michal Nýdrle se na jeviště dostal v pauze mezi přednáškami, kdy moderátor potřeboval zaplnit čas, a tak sondoval, odkud  jsou přítomní účastníci. Večer pak proběhlo vyhlašování výsledků kreativní soutěže. Mezi nejvýraznější loňské kampaně asijsko-pacifického regionu patřil spot „Dumb ways to die“ australské McCann Erickson nebo interaktivní vizualizace z konference TEDx v Sydney. Cenu Lotus Legend, paralelu našeho Ohníčku, dostal David Droga.
  

Adfest zakončuje Goodbye party.

Festival zakončuje Goodbye party. Sběr dalších vizitek a diskuze na téma, komu a co festival dal. Nám hodně, rádi si to zopakujeme, třeba i ve větším stylu!










No comments: