31/10/2016

Přednášela jsem na Marketing festivalu

Vstávání před pátou ranní se povětšinou snažím vyhýbat. V pátek jsem však ráda udělala výjimku a v 5:15 se scházím s kolegou Romanem na Hlavním nádraží a vyrážíme směr Ostrava na Marketing Festival. 

O čtyři hodiny později už vstupujeme do Multifunkční auly Gong. Mně se v prvních vteřinách trošku zatočí hlava, protože v tom stejném sále druhý den prezentuji case study Vodafone e-mailingu. A 1 500 lidí, to už je docela slušná masa. Za lokaci má u mě #mktfest2016 velký palec nahoru - i po několikáté návštěvě vítkovického areálu člověk nad tou industriální nádherou musí žasnout.

Gong

Rychle hledáme místo a vytahujeme sešity a tužky, které jsme vyfasovali při registraci. První přednáška, kterou stíháme, je Lukas Vermeer z Booking.com, který mluví o Data Science a o tom, na co si dávat pozor při A/B testování. Bohužel odpověď na otázku, proč nám Booking.com pořád posílá nabídky ubytování v místech, která jsme navštívili nedávno a v blízké době se tam určitě zas nechystáme, jsme se nedozvěděli. 

Hltáme to!


Retail vs profi sport


“Ve světě sportu ti nejlepší zákazníci platí více za ta nejlepší místa. A kupují si je dlouho dopředu. V retailu naopak ti nejvěrnější zákazníci platí méně a dostávají různé slevy prostřednictvím loyalitních programů. Málokdy po nich chceme, aby platili předem.”

Srovnání retailu a profesionálního sportu bylo v některých případech velmi trefné, jindy trošku na sílu. Kevin Hillstrom, ex-prezident databázového marketingu v Nordstromu, však přednášel velmi poutavě a inspirativně a jeho blog jsem si hned přidala do záložek.   



To nejlepší na konec 
V pozdních odpoledních hodinách nás z únavy způsobené ranním vstáváním a celodenním intenzivním vstřebáváním informací probral až Michal Pastier (za pomoci cappucina z Laura Coffe a Fart Blasteru, bizarní hračky z Tesca). Kreativní ředitel Zaraguzy mluvil o významu jasně definovaného charakteru hlavního hrdiny pro úspěšnost marketingových videí. Mj. na příběhu japonského koně Haru Urara, věčného losera v masce Hello Kitty, ukázal, jak takový archetypální příběh může zachránit i skomírající business. Plynule pak přešel k výkladu, jak Zaraguza dospěla ke konceptu šišlajícího zlomyslného psa Štefana jako hlavního hrdiny kampaně Kofoly. 


Páteční večírek byl ve znamení dlouhých front a vědeckých experimentů. Odehrával se totiž ve světě techniky, kde jsme si mohli vyzkoušet například to, za jak dlouho spálíme jeden snědený burák nebo jak funguje perpetuum mobile. V mém případě se však žádné ponocování nekonalo, protože mě čekala sobotní prezentace případovky.


Sobota
Jediná přednáška, kterou jsem za dopolední sobotní blok stihla, byl Stephen P. Anderson a jeho Speaking up for experiences. Nebylo to poprvé, co se někdo na konferenci snaží přesvědčit marketéry, aby nebyli tolik zahledění do produktu, ale spíš se soustředili na prožitek, který ten produkt uživateli přináší. Stejně na to ale pořád zapomínáme. UX se toho může hodně učit z game designu nebo z filmů a TV zábavy. Problém, na který však narážíme, je ten, že měřit emoce a zážitky je o hodně těžší, než měřit reach či engagement (ale dá se to).




The moment of...
Pak už přichází pauza na oběd a případovky. Jednou z nich je i ta naše, na Vodafone e-mailing. Nacpat 4 roky práce do 10 minut a odprezentovat to 1 500 lidem není jednoduché. Nakonec jsme se zaměřili hlavně na ty způsoby optimalizace, které nám za tu dobu nejvíc zafungovaly. A z ohlasů, se kterými za mnou po prezentaci přišlo pár lidí, věřím, že aspoň někoho to inspirovalo. Pro mě to byl velký krok do neznáma a cenná zkušenost. Žádnou další sobotní případovku jsem neviděla, ale z těch pátečních mě velmi zaujala povedená kampaň na Kickstarteru na ponožkoboty Skinners, která vybrala přes 650K USD.


Vodafone case study


Zdroj: Twitter Michala Pařízka, @parezem



To nejlepší na konec v případě Marketing Festivalu platí dvojnásobně. Nejprve to byl Michael Aagaard a jeho skvěle rozehraná show na téma optimalizace konverzí. Těžko tomu uvěřit, ale správně odprezentovaný návod, jak udělat konverzní landing page či formulář může přinést i nabídku k sňatku (CRO woman Q&A po prezentaci: “Will you marry me?”). Mrkněte na YouTube, Aagard jezdí s touto přednáškou po světě už nějaký čas a má ji vyladěnou do posledního detailu včetně choreografie.

A pak PechaKucha Night, neoficiální součást programu, ve které vystoupili velmi inspirativní speakři (Kefírer, OKOLO, Stories of sleeves) a kterou skvěle odmoderoval Kazma (bylo to neuvěřitelně zábavné).




Závěrečná jízda domů po večírku Liftagem a 30letou Škodovkou byla už jen třešničkou na dortu. 



Neděle
Budíček v 7, rychlá snídaně a šup na vlak. Tak zase za rok. Ne všechny přednášky na Marketing Festivalu mě sice oslovily, ale ty, co jsem zde zmínila, ve mně zanechaly natolik silný dojem, že příští rok určitě kupuji early bird lístek, a jedu zas. A doufám, že zas do Ostravy! 



Lenka Fučíková
account manager

No comments: