06/03/2017

New Media Inspiration 2017 aneb všichni bezdomovci maj po kapsách příbory

V sobotu 18. února 2017 jsme výjimečně neměli na programu kocovinu, ale vyrazili jsme se vzdělat a inspirovat na 6. ročník akce New Media Inspiration, který se konal v aule Filozofické fakulty UK. Letošním tématem se stal Život po Facebooku aneb Jak virtuální mění skutečné.

#NMI17, zdroj: fb.com/NMinspiration


Všechny přednášky trvaly cca 20 minut, takže bylo nutné, aby řečníci mluvili stručně a jasně. Některé přednášky byly skvělé a velmi přínosné. Některé byly hlavně zábavné. Hodně jich bylo průměrných. A některé tam vůbec být neměly (o těch ale psát nebudu).

Celou konferenci odstartovala přednáška zkušeného vědce a lékaře, Františka Koukolíka, který nám povídal o propagandě. Ne že by jeho slova byla úplně využitelná v každodenní praxi člověka z reklamky, ale v době internetu, Facebooku a hoaxů bylo vysvětlení některých principů propagandy určitě užitečné. Kéž by si jeho přednášku mohlo poslechnout více lidí.

"Jednoduchá lež vždycky porazí složitou pravdu."

František Koukolík

František Koukolík, zdroj: fb.com/NMinspiration

Po prvním coffee breaku, který jsme vydatně proložili parádními obloženými pletýnkami (btw pletýnka je nostalgie jako blázen), následovala prezentace o něco bližší našemu oboru. Z projevu současného šéfreportéra Seznamu, Jindřicha Šídla, bych vypíchnul dvě zásadní věci. Akutní nutnost zavést na českých školách povinnou mediální výchovu a radu pro mediální pracovníky: 

"Na sociální sítě nesmíte napsat nic, co byste nebyli ochotní napsat do média, pro které pracujete."

Jinřich Šídlo

Jak Šídlo na pár let překazil česko-čínské přátelství, zdroj: NMI 2017 prezentace, Jindřich Šídlo

Nenávidím prezentace, Jindřich Šídlo, zdroj: fb.com/NMinspiration

V další přednášce nám redaktor serveru Technet.cz, Pavel Kasík, vysvětlil, jak se hádat na internetu. Snažil se nás poučit, abychom k méně vzdělaným uživatelům nebyli arogantní a nevysmívali se jejich nevědomosti, ale abychom naopak ukázali přátelskou tvář a pokusili se jim jejich omyl s respektem vysvětlit. 

zdroj: africacheck.org

Zábavnou vsuvkou přednášky Pavla Kasíka byly ukázky aprílových šprýmů, na které publikum na stránce Technet.cz naletělo. Například Obama, který nepřijel, ale vyslal za sebe kartónovou postavičku. Paroubek, kterého na slavné fotce s akvárkem rybičky ve skutečnosti rády měly, jenom zlý fotograf fotku otočil. A nebo to, že nás světové vlády neustále klamou a nezávislí vědci vytvořili konečně pravý karoten a ne jen beta verzi. Produktu Carotene Premium tehdy z legrace dokonce založili falešný e-shop s konkrétní nabídkou tabletek. Tabletky byly evidentně obyčejná kolečka mrkve, lidi ale stejně chtěli objednávat. 

Zázračné pilulky, zdroj: oidnes.cz

Neváhejte a objednávejte, zdroj: oidnes.cz

Závěr dopoledního bloku pak obstaral Janek Rubeš, kterého proslavily jeho odvážné reportáže pro Stream.cz. Jeho přednáška byla živelná a plná zábavných historek z tvorby internetových pořadů Praha vs. Prachy a Honest Guide. Z úst Janka Rubeše padala jedna hláška za druhou a postupně si tento „kat zlodějských taxikářů“ získal celý sál. 

Janek Rubeš, zdroj: fb.com/NMinspiration
Časté následky hrdinských činů týmu Janka Rubeše, zdroj: NMI17 prezentace, Janek Rubeš
ANO, našli se samozřejmě i tací, kteří se chtěli přiživit a pochlubit se cizím peřím, zdroj: NMI17 prezentace, Janek Rubeš
Ukázka práce agentury Czech Tourism. Propagace Prahy za 400 tisíc korun na letadle, které má lákat k návštěvě Prahy cestující například na trase Kišiněv - Košice. Myslím, že tým Rubeš to dělá poněkud efektivněji.
PS: Abychom nekřivdili, na druhé straně je ještě logo Prahy.
zdroj: NMI17 prezentace, Janek Rubeš

Své povídání Janek zakončil vtipnou historkou o jídle, které testují v rámci pořadu Prague Honest Guide. Na otázku, co dělají se vším zaplaceným jídlem, když za jeden natáčecí den projdou až 5 restaurací, odpověděl, že jej nosí bezdomovcům. Většinou se jim s humorem omlouvají, že pro ně nemají nic, čím by jídlo mohli sníst. Ale naprostá většina bezdomovců má prý vždy po kapsách příbor pro podobné případy. 

"Naprostá většina bezdomovců má po kapsách vždy příbor."

Janek Rubeš


Po obědě jsme se hodně těšili na přednášku Petra Podolinského, který pracoval tři roky pro Facebook v Dublinu. O to větší zklamání přišlo, když začal tím, že nám představil, kde všude pracoval a jak to tam bylo na houby a pak hbitě přešel k těžkému life coachingu proloženému citáty Arnolda Schwarzeneggera.

Děkujeme za radu, budeme se snažit, zdroj: NMI17 prezentace, Peter Podolinský

Náladu lehce vylepšil Jakub Sedláček, čerstvý absolvent oboru StuNoMe, který pro svou akademickou práci prozkoumal facebookové lajky 5 000 českých teenagerů a zjistil, které celebrity jsou na vzestupu. Překvapení se nekonalo. Jsou to youtubeři.

Nejpopulárnější celebrity českých teenagerů, zdroj: NMI17 prezentace, Jakub Sedláček

Nejoblíbenější FB stránky našich teenagerů, zdroj: NMI17 prezentace, Jakub Sedláček

Pořádnou ukázku nových médií pak předvedl guru českého Facebooku, Josef Šlerka, který nám přednášel přes facebookový live stream, protože momentálně pracuje v Německu. Josef Šlerka pro svou prezentaci zanalyzoval bubliny uvnitř českého Facebooku. Provázanost těchto bublin byla mnohdy opravdu zajímavá a nečekaná. Překvapivé odhalení bylo například to, že hlavní křižovatkou, která spojuje český Facebook, je stránka Kudy z nudy. Josef Šlerka je navíc altruista, a tak svou prezentaci Bubliny uvnitř Facebooku dal volně na internet.

Celková mapa českého Facebooku, zdroj: NMI17 prezentace, Josef Šlerka

Šlerka přítomen pouze ve své virtuální podobě, zdroj: fb.com/NMinspiration

Poslední přednášku, která stojí zmínku, měla na svědomí Leni Krsová, datová analytička, která momentálně šéfuje marketingu v síti tělocvičen Železná koule

Železná koule si vybrala úplně jinou cestu než ostatní fitka a je evidentní, že si vybrali správnou cestu. Necílí totiž na steroidové šílence jako ostatní, ale na lenivé kancelářské krysy, které mají chuť se sebou něco trochu dělat. Kampaní, kterou o sobě dala Železná koule vědět nejvíce, je #KouleNaDoživotí

zdroj: NMI17 prezentace, Leni Krsová

Do skutečného lovu se ve výsledku zapojilo 50 lidí, ale jen propagační video, ve kterém poměrně vtipně předabovali kultovní film Pulp Fiction, údajně zasáhlo 430 tisíc lidí. No a hlavně se díky kampani naplnily třídy, které se naplnit měly. 

Kampaň zajistila celkem slušnou publicitu, např. v MAM nebo DVTV, zdroj: NMI17 prezentace, Leni Krsová

Promo Železné koule prostě funguje a po této přednášce jsem měl i já chuť začít cvičit. Ne že bych fakt začal, ale chuť tam vážně byla. Snad kreativci v kouli ještě zamakaj a dostanou do tělocvičny i mě.

No a co napsat závěrem? New Media Inspiration 2017 bylo opravdu super (a to nepíšu jen kvůli afterparty) a i přes některá slabší místa už se těšíme na další ročník. 

Zuzka s Vojtou ve fotokoutku. Počet lajků je skutečný.

Pokud se chcete závěrem trochu zasmát, vypněte mozek a užijte si trochu „debilního“ humoru ve videu Pulp Fiction feat. Železná koule.


Jakub Gerlich
copywriter

No comments: